Night terrors (nachtangst, pavor nocturnus)

In de BLOG: Nachtmerries kon je al lezen over wat nachtmerries zijn en hoe je hiermee omgaat. In deze blog aandacht voor night terrors. 

Wat is het?

Anders dan een nachtmerrie is de zogenaamde night terror, ook wel nachtangst of pavor nocturnus. Dit is een slaapprobleem dat veel kinderen doormaken, met name vanaf 3 jaar. 
Een night terror is anders dan een droom en het vindt tijdens de diepe non-remslaap plaats, altijd in het eerste deel van de nacht. Meestal komt een night terror op hetzelfde tijdstip terug. Huilen, schreeuwen, slaan, schoppen, een snel kloppend hart, zweten en slaapwandelen zijn kenmerken en je kunt slecht of geen contact krijgen met je kind. Soms praat je kind (onverstaanbaar) en lijkt het wakker, maar dit is niet zo. Een night terror kan van een paar minuten tot soms een half uur duren. Je kindje zal er in de ochtend meestal niets meer van herinneren.
Peuters hebben gemiddeld meer aanvallen (één tot meerdere keren per week) dan oudere kinderen (één of meerdere keren per maand). De oorzaak is niet bekend, al wordt gedacht dat een night terror ontstaat wanneer een deel van de hersenen uit een hele diepe slaap gewekt wordt, terwijl een ander deel van de hersenen blijft slapen. Wanneer de hersenen verder rijpen en er een goed slaappatroon is ontwikkeld, verdwijnen de night terrors meestal vanzelf (bij de meeste kinderen rond de leeftijd van 5 jaar). 

Wat doe je eraan?

– Blijf zelf rustig en raak niet in paniek. Je kind troosten of wakker maken heeft vaak een averechts effect. Je kind met rust laten is daarom verstandig, al voelt dit gevoelsmatig misschien niet zo. 
– Zorg dat je kind zich niet kan bezeren in bed. Het kan er nogal wild aan toe gaan.
– Houd in eerste instantie een dagboek bij om te kijken op welk tijdstip de night terror plaatsvindt, dit zal namelijk een vast tijdstip zijn. 
– Maak je kind 15-30 minuten voor het tijdstip van de night terror een beetje wakker, bijvoorbeeld even laten plassen of drinken en dan weer naar bed. Zo doorbreek je de slaapcyclus en voorkom je dat de night terror plaatsvindt.
– Vaste bedtijden en een vast bedtijdritueel kunnen soms helpen bij het voorkomen van night terrors.

Nachtmerrie versus night terror

– Kinderen worden bij een nachtmerrie meestal wakker, bij een night terror niet
– Kinderen herinneren zich een nachtmerrie meestal nog, een night terror niet
– Na een nachtmerrie vallen kinderen vaak moeilijk in slaap omdat ze zich nog angstig voelen, bij een night terror slaapt je kindje door
– Nachtmerries komen met name in de tweede helft van de nacht voor, night terrors in de eerste helft

Gevaarlijk?

Night terrors zijn niet gevaarlijk. Sommige kinderen die hier last van hebben gehad gaan slaapwandelen als ze wat groter zijn.
Als je kind erg vaak of lang last heeft van night terrors en je maakt je hierover als ouder zorgen, neem dan contact op met de huisarts. Deze kan dan met jullie meekijken of het inderdaad om night terrors gaat. 

Heeft jouw kindje last van night terrors (gehad)? Hoe ga/ging je daarmee om? 

Lees ook: BLOG: In het pikkedonker en BLOG: Nachtmerries

Scroll naar top