Nachtmerries

Je kindje ligt heerlijk te slapen en opeens wordt deze gillend wakker en is amper nog te troosten. Als ouder kun je er behoorlijk van schrikken als je kindje midden in de nacht huilend en bang wakker wordt. Waarschijnlijk had je kind een nachtmerrie. Maar wat zijn nachtmerries en wat kun je doen als je kindje een nachtmerrie heeft? 

Wat is een nachtmerrie?

Je kind doet elke dag veel nieuwe indrukken op. Tijdens een droom verwerkt je kind de gedachten en gebeurtenissen van de dag. Dromen komen in alle slaapfases voor, maar enge dromen met name in de REM slaap (lichte slaap). Er zijn meerdere factoren die een nachtmerrie kunnen veroorzaken. Kinderen die te weinig slapen of koorts hebben, krijgen vaker een nachtmerrie. Een drukke dag, een vervelende gebeurtenis, stress en een trauma(tische gebeurtenis) zijn andere factoren die de kans hierop vergroten.

Wat doe je eraan?

– Blijf zelf rustig. Daarmee geef je je kindje het vertrouwen dat er niks ergs aan de hand is.
– Stel je kindje gerust en troost en knuffel het in zijn eigen bedje (licht uit). Hiermee geef je je kind het idee dat het hier veilig is. Blijf even wat langer bij je kind als deze nog bang is.
– Neem de angst van je kind serieus. Hierdoor voelt hij zich begrepen en leert hij dat het prima is als hij zich even bang voelt.
– Bespreek de nachtmerrie de volgende dag met je kind. Ga in op wat hij vertelt en praat er samen over (vanaf 2,5-3 jaar kan je kind meestal goed aangeven waarover hij heeft gedroomd).
– Vertel dat je zelf ook wel eens een nachtmerrie hebt gehad. Je kind merkt dan dat iedereen weleens een nachtmerrie heeft en dat dit normaal is.
– Praat met je kind over leuke dromen, zodat deze beseft dat dromen ook leuk kan zijn.
– Lees een boekje over dromen of nachtmerries.

Wat doe je niet?

De angsten wegwuiven. Droomt je kind over monsters, zeg je niet zomaar dat monsters niet bestaan. Kleine kindjes maken nog geen onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid, waardoor een droom levensecht is voor je kind. 

Kun je nachtmerries voorkomen?

Helemaal voorkomen is lastig, maar je kunt wel wat dingen doen die de kans op nachtmerries verkleinen:
– Laat je kind niet met honger gaan slapen, maar ook niet met een propvolle buik.
– Sluit de dag rustig af met een bedtijdritueel (zonder beeldschermen). Hoe meer ontspannen je kindje naar bed gaat, hoe minder kans op enge dromen.
– Laat een nachtlampje aan als je kind bang is in het donker en/of zet de deur op een kiertje (een persoonlijke blog hierover lees je hier: “BLOG – In het pikkedonker”). Zorg voor een fijne knuffel die de boze dromen voor hem wegjaagt.
– Kijk in de kamer of er geen knuffels of andere voorwerpen zijn die een ‘enge schaduw’ veroorzaken in het donker.
– Als je kindje veel zorgen heeft, maak dan overdag tekeningen van de zorgen en doe deze in een doosje, koffertje of potje. Dit helpt om overdag te verwerken in plaats van in de nacht.

Night terrors (nachtangst)

Naast nachtmerries kan je kind last hebben van night terrors (nachtangst). Wat dit is en hoe je het herkent lees je in het volgende blog.

Heeft jouw kindje last van nachtmerries (gehad)? Hoe ga/ging je daarmee om? 
Lees ook:
BLOG: In het pikkedonker

Scroll naar top